Trustpilot

Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme

320,00

Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Hos børn og unge med autisme er forestillingsevnen mangelfuld, men ikke manglende.

Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme
- udfordringer og indsatser

Bog af Anne Vibeke Fleischer og Käte From

Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Hos børn og unge med autisme er forestillingsevnen mangelfuld, men ikke manglende.
Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på.

Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis.

Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.

Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på.

"Denne bog er rigtig god at have på boghylden hos os, der har interesse i autisme. Forfatterne, som begge er psykologer, vil med deres fokus på forestillingsevnen give læseren indblik i og forståelse for denne komplekse kognitive funktion. De formår med deres faglige viden og en systematisk tilgang at belyse og bekrive en kompleks funktion på en måde, så det bliver begribeligt. [...] bogen får min bedste anbefaling."

Dorthe Hölck, Go Between

"Beskriver på tilgængelig og vedkommende vis, hvordan vi kan støtte barnet i at udvide og udvikle sine forestillinger - og dermed skaber nye muligheder for handlinger."

Magasinet Skolestart

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse: