Trustpilot

Sociale koder eller sociale unoder

149,00

Bogen lærer unge med autisme, ADHD og tilsvarende diagnoser at forstå uskrevne, sociale regler og at afkode sociale hverdagssituationer gennem små, tegnede episoder.

Sociale koder eller sociale unoder
Af Af Michelle Winner og Pamela Crooke
 
Bogen lærer unge med autisme, ADHD og tilsvarende diagnoser at forstå uskrevne, sociale regler og at afkode sociale hverdagssituationer gennem små, tegnede episoder.
Din bedste veninde har fået en ny frisure, som du ikke synes er særlig pæn. Hvad svarer du, når hun spørger, hvad du synes om den? Hvordan skal du reagere, hvis du sidder og keder dig i en time, hvorfor skal du huske at vente med at tale, til det er din tur, og hvordan skal du og de andre i gruppen blive enige om, hvordan I sammen løser den opgave, I har fået?

Vi skal alle mange gange om dagen vælge den ”rigtige” – den mest hensigtsmæssige – måde at reagere på i en lang række hverdagssituationer som disse. For de fleste ligger det på rygraden, og man gør det næsten ubevist. Men unge med autisme, ADHD og tilsvarende diagnoser har ofte svært ved at forstå de mange uskrevne sociale koder og regler, der regulerer vores adfærd, og dermed svært ved at begå sig socialt i det hele taget. Dermed bliver de lettere ensomme og isolerede, og det smitter også af på deres boglige præstationer.

Det problem råder Sociale koder eller sociale unoder bod på. Ved hjælp af bogen lærer de unge ved hjælp af små ”striber” i japansk animé-tegneseriestil at knække de sociale koder og tyde de uskrevne regler, der gælder i forskellige sociale sammenhænge.
Hver episode er på én side og findes i to varianter: én, hvor de unge reagerer ”rigtigt” og dermed undgår konflikter, skænderier og dårlig stemning, og én, hvor de går ned ad vejen mod ”sociale unoder”. Bogen er opbygget på den måde, at man bogstaveligt talt kan – og skal – læse bogen både forfra og bagfra, idet den ”rigtige” måde at reagere på, er beskrevet i den ene halvdel af bogen, mens man kan læse om de konfliktskabende måder at reagere på (de sociale unoder) ved at vende bogen på hovedet og læse den ”bagfra”. Bogen har derfor også to forskellige forsider!

Ved hver episode er der en kort forklaring på, hvad den unge skal være opmærksom på, og en beskrivelse af forskellige begreber og redskaber, de kan tage i brug. Det kan være TOV (Tænk Over Valgmulighederne), RERU (REgn Reglerne Ud) eller MIRP (MInimer Reaktionen på Problemet). Inden de forskellige episoder er der et indledende kapitel om, hvad det vil sige at tænke og reagere socialt, der er skrevet i et mundret sprog tilpasset de unge.

Der er endnu ikke nogen anmeldelser her. Vi vil være glade for hvis du vil anmelde som den første.

Tilføj anmeldelse: